A megújulás képessége feltétele a cég fejlődésének

A GD történetében nehéz próbatételt jelentett a 2013-as év. A hazai piacon továbbra sem volt érzékelhető kereslet növekedés, ezért a piaci munkánkban még nagyobb súlyt kapott az export.

Nyugat Európában szárnyal a repülőgép ipar! Ez lehetőségeket kínál minden olyan cég számára, mely szakmai tudása, technológiai felkészültsége folytán alkalmas résztvevő ebben a prosperáló iparágban. 2013-ban sikeresen vettünk részt több olyan repülőgép-ipari projektben, melyek átsegítették cégünket a hazai nehézségeken és megalapozták a GD tartós és egyre növekvő jelenlétét Nyugat-Európa húzóágazatiban.


Hajtómű javító állványrendszer a Francia Légierő részére

Legnagyobb francia együttműködő partnerünkkel együtt indulva nyertünk francia közbeszerzési pályázatot, mely keretén belül a GD tervezte, gyártotta és helyezte üzembe a helyszínen a Francia Légierő C 130-as szállítógépeinek hajtómű felújítására szolgáló állványrendszert. Az állványrendszer lehetővé teszi a repülőgép négy hajtóművének egyszerre történő nagyjavítását.


C 130 Hercules teherszállító repülőgép

A dolgozókat a munkavégzési magasságba ollós mechanikával kialakított, hidraulikus hengerekkel működtetett mechanizmus emeli. Az egyes állvány elemek a saját futóművükön mozgathatók és pontos pozícióba állíthatók. Ezek külön-külön kompakt egységet képeznek a kompletten kiépített hidraulika és elektromos rendszerrel. Mivel a berendezések személyeket emelnek, eleget kell tenni a személyemelés szigorú zuhanásvédelmi követelményeinek is. Az összes  állványelemen ki van építve a végzendő munkákhoz szükséges energia (elektromos és préslevegő) csatlakozási lehetőség.

     
A légcsavarok számára megfelelő mobil nyílásokat kellett kialakítani

A megrendelésnél fontos követelmény volt a magas színvonalú funkcionális és ergonomikus kialakítás, melyet jól teljesítettünk. A próbaüzem után rendelés érkezett a második garnitúra állványrendszerre, melyet 2014 1. negyedévében helyezünk üzembe a helyszínen.


A repülőgépet sem lehet daru nélkül gyártani

A portugál OGMA repülőgépgyár többek között a brazil Embraer számára épít repülőgép törzselemeket. Az új gyártósorukhoz szállítottunk az év közepén speciális darukat, melyek az egyes törzselemeket emelik ki a gyártókészülékből és helyezik a gyártósor következő pozíciójába.

A daruk két futómacskás kivitelűek, melyek haladómozgása természetesen fokozatmentes. A futómacskák a STAHL legújabb fejlesztésű láncos emelőműveivel készültek. A daruk speciális himbák segítségével emelik a szabálytalan alakú terméket, melyet a technológiai igény szerint billenteni is tudnak.

   


AIRBUS  A 330 törzselem gyártókészülék

Az A 330 utasszállító gép már 20 éve gyártott típusa az AIRBUS-nak. Mivel a kereslet még jelenleg sem csökken a típus iránt, a gyártó a régi gyártókészülékek lecseréléséről döntött. És ha már cserél, akkor egyúttal fejleszti is a gyártástechnológiát, a korábbinál nagyobb termelékenységű készülékcsalád kialakításával.

A GD a gyártókészülék legkritikusabb elemeinek, a „formázó” elemeknek a tervezésére és gyártására kapott megbízást. Ezek rögzítik a gyártás során a törzselem minden alkatrészét, azaz határozzák meg a géptörzs alakját.

A megrendelő által biztosított 3D-s modell alapján készítettük a gyártási dokumentációt és gyártottuk a készülékelemeket. A készülék elmeinek előszerelése és bemérése szintén a GD üzemében készült.

A teljes gyártókészülék, melynek formázó, pozícionáló elemeit a GD készítette

Minden pozicionáló elem ±0,2 mm-es pozíciótűréssel készült, melyet lézer trackeres beméréssel kellett igazolni.

 

 

 

 

   


A készülékelemek a bemérés után, kiszállításra várva

 
Javító állvány az AWACS gépekhez

Európában is működnek AWACS (korai légi ellenőrző és figyelő rendszer) repülőgépek. Ezek általában a Boeing 707 módosított kivitelű változatai. Időnként ezeket is kell vizsgálni és javítani, mely speciális állványokat igényel. A GD kapta feladatul, hogy a gépek farokszerkezetének vizsgálatára és javítására alkalmas állványt építsen és szállítson le a felhasználási helyszínre.

Az állvány mobil kivitelű, targoncával vontatható. A repülőgép farok-szerkezetét három szinten lehet elérni, így a függőleges vezérsík teljes felülete elérhető. A három munkaszint szerkezetileg egy egységet képez, melyet hidraulikus munkahengerekkel lehet 2500 mm-es lökettel emelni-süllyeszteni mindig a technológiailag szükséges magasságra.

A pódiumszintek középvonalában a mobil pódiumelemek széthúzhatók, majd pontosan illeszthetők a repülőgép szerkezethez. A teleszkópozó elemek mozgatása önzáró kézi működtetésű csavarorsó mechanikával történik.

   

A teljes szerkezet tűzihorganyzott és közúton szállítható méretű elemekre szerelhető szét. Helyszíni végleges összeszerelése 2014 januárban történik.

2014-01-02 17:16:13

« vissza