Amerika meGhóDítása

Sokszor megdobban a szívem, amikor magyar termékekkel találkozom külföldi piacon. Az ember testét és lelkét elönti a büszkeség és a forróság, amikor látja kis hazája termékeit idegen ország boltjainak polcain, plakátjain. Történetem esetében is így történt,csak annyi különbséggel, hogy most résztvevője lehettem egy magyar tervező és gyártó által létrehozott gép életre keltésében, Amerikában, Los Angelesben.

A GD Gép és Daru Kft. , speciális és egyedi géptervezésének és gyártásának köszönhetően, mára  a világ legnagyobb repülőgépipari  beszállítóinak kooperációs partneri körébe juthatott el. Projektekben vehetünk részt nap mint nap, amely során  világhírű Partnereknek szállítunk repülőgép gyártásra, karbantartására szolgáló berendezéseket, mint például a Latecoere, aki  az Airbus egyik legnagyobb beszállítója , a France EXCENT, az ANA Japan (All Nippon Airways), a STELIA Aerospace,  és akiről történetem szól, a  Qantas Airways, Ausztrál légitársaság.

Cégünk idestova tíz éve dolgozik a repülőgép karbantartó állványok területének egyik legnagyobb Vevőjével,  Tubesca Comabival.  Esetünkben megkeresést kaptunk, az említett francia cégtől, egy 1 tonna teherbírású, függesztett speciális kivitelű függődaru tervezésére, gyártására és telepítésére Los Angelesben, a Qantas legújabb hangárjában. A projektet több dolog is hátráltatta, elsősorban a különbségek európai és amerikai szabványok között. De lehetetlent nem ismerve, úgy döntöttünk elvállaljuk és  ,,meGhóDítjuk Amerikát”.

A daru különlegessége, hogy három függesztett haladóművön keresztül kapcsolódik a hangár mennyezetéről függesztett pályához.  A pálya 30 méter magasságban helyezkedik el, ugyanis a daru az Airbus A380-as szuperjumbó valamint a Jumbo Jet néven elhíresült Boeing 747-es utasszállító repülőgépek farok részének szerelésre szolgál.

 

A daru különlegessége még, hogy a futómacska speciális kivitelű. A futómacskán belül az emelőmű egy 800 mm kinyúlású gémszerkezeten van elhelyezve, mely 180o-os szögben képes elfordulni. Ezzel a segédmozgással a daru képes az oldalkormány elemek oldal irányú kiemelésre úgy, hogy a daru haladóművet nem kell működtetni.

 

További különlegesség, hogy a daru, a rádiós távvezérlőjének köszönhetően, akár az őt közrefogó farok állványok plattformjairól is vezérelhető. Természetesen a legkorszerűbb megoldásokkal biztosítottuk a daru és az állványok véletlen összeütközésének megakadályozását. Ezt optikai és mechanikus elemek együttes rendszere biztosítja.

 

A vevő  kérésének megfelelően és GD történelmében először a darut az amerikai UL szabványoknak megfelelően kellett kivitelezni. Az UL elsősorban a daru elektromos felépítését szabályozza, melynek figyelembe vételével kellett tervezni és kivitelezni. Természetesen minden alkatrésznek, amellyel az elektromos rendszer felépült, az  UL által jóváhagyottnak kellett lennie.

 

Sikerünket, egy jól működő, összehangolt csapat nélkül nem tudtuk volna megvalósítani. Most már kimondhatjuk azt, hogy egy magyar termék segítségével tartják karban a világ legnagyobb repülőgépeit a Csendes-óceán keleti partján.

 

Szekeres Nikolett
Projektvezető

2016-07-18 10:08:15

« vissza