A GD újabb lábnyoma az európai repülőgépgyártás területén

A GD egy újabb sikernek örvendhet a saját tervezésű és gyártású termékek területén, ugyanis a francia Stelia Aerospace vállalatnak szállíthatott, egy repülőgép pilótafülke gyártósort kiszolgáló konvejor rendszert.

A Stelia Aerospace egy olyan cég, amely repülőgép-szerkezeteket, repülőgép egységeket tervez és gyárt. A társaság tulajdonosa az Airbus csoport. A méaulti telephelyen létesített gyártósor az A320 NEO repülőgépek pilótafülke végszerelését támogatja.

A berendezés három egymással kapcsolódó futómacska-pálya rendszerből áll (A, B és C zónák), amelyek közül az A sor, a szerkezetszerelést és a B soron végzett végszerelést köti össze, míg a C sor a végellenőrzést és raktározást szolgálja ki.

Az A soron a pilótafülke szállítása egy 300 kg-os, rádiós távvezérlésű futómacskával valósul meg. A szerkezetszerelő fázis végén az A sor emelőműve a B sor kezdetéig szállítja a végszerelésre kész pilótafülkét, ahol az erre speciálisan elkészített befogó készülékbe helyezik. A végszereléshez a B sor első pozíciójába álló emelőmű egy fordító szerkezet segítségével emeli fel a már befogó készülékbe helyezett pilótafülkét. Az emelőmű STAHL gyártmányú speciális kivitelű, kétsebességes, motoros emelő berendezés. A két horog együtt mozgását mechanikus szinkron biztosítja. A 8 darab 1500 kg teherbírású futómacska biztosítja a 8 munkaállomás egyidejű kiszolgálását.

Míg az A és C sorokon csak kézi vezérléssel működtethetőek a futómacskák, addig a B zónában kézi-és automata üzemmódban is megoldott a vezérlés. Az automata üzemmód egy központi vezérlőszekrényről indítható, a futómacskák automatikusan átszállítják a munkadarabokat a következő munka-állomásra. A központi vezérlőszekrény és a futómacskák közötti kommunikáció, WI-FI kapcsolaton keresztül történik. A rendszer mindenkori állapotáról a kezelő grafikus kijelzőn keresztül kap tájékoztatást.  Természetesen a kijelző érintőképernyőként a kezelő elemként is szolgál.

Az automata üzemmód csak a megfelelő feltételek teljesülése esetén engedélyezett. Ha szükséges a munkaállomáson a munkadarabot mozgatni, az kézi üzemmódban lehetséges. Fontos biztonsági eleme ennek a rendszernek, hogy csak akkor engedélyezett az automata üzem, ha egyszerre két kezelő engedélyezi a folyamatot.

Ezt a pályarendszer nagy hosszúsága és a munkaterület korlátozott beláthatósága indokolta. A pozícióra történő pontos beállást a pályákon kialakított lassító rendszerek és a frekvencia inverteres hajtás biztosítja.

A C sor emelőműve a végtelenített körpályájú B sor utolsó állomásához csatlakozik. A pályán két, egyenként 300-300 kg teherbírású emelőművel szerelt futómacska üzemel.  Az egyik egy íves pályaelemen a pilótafülkét szállítja el a B sorról, majd a C zónában lévő munkahelynek továbbítja. A másik futómacska a C zóna egyenes pályaszakaszán a pilótafülkét a tárolási zónába szállítja.

Ez a Gép és Daru Kft. által tervezett, gyártott és telepített, három egymással csatlakozó szállítósor 2016 novemberétől aktívan üzemel a Stelia Aerospace gyárában.

 

Lajosmizse, 2016. december 9.

Szekeres Nikolett
projektvezető


2016-12-13 08:53:22

« vissza