A GD történetében nehéz próbatételt jelentett a 2013-as év. A hazai piacon továbbra sem volt érzékelhető kereslet növekedés, ezért a piaci munkánkban még nagyobb súlyt kapott az export.
Nyugat Európában szárnyal a repülőgép ipar! Ez lehetőségeket kínál minden olyan cég számára, mely szakmai tudása, technológiai felkészültsége folytán alkalmas résztvevő ebben a prosperáló iparágban. 2013-ban sikeresen vettünk részt több olyan repülőgép-ipari projektben, melyek átsegítették cégünket a hazai nehézségeken és megalapozták a GD tartós és egyre növekvő jelenlétét Nyugat-Európa húzóágazatiban.
Hajtómű javító állványrendszer a Francia Légierő részére
Legnagyobb francia együttműködő partnerünkkel együtt indulva nyertünk francia közbeszerzési pályázatot, mely keretén belül a GD tervezte, gyártotta és helyezte üzembe a helyszínen a Francia Légierő C 130-as szállítógépeinek hajtómű felújítására szolgáló állványrendszert. Az állványrendszer lehetővé teszi a repülőgép négy hajtóművének egyszerre történő nagyjavítását.
C 130 Hercules teherszállító repülőgép
A dolgozókat a munkavégzési magasságba ollós mechanikával kialakított, hidraulikus hengerekkel működtetett mechanizmus emeli. Az egyes állvány elemek a saját futóművükön mozgathatók és pontos pozícióba állíthatók. Ezek külön-külön kompakt egységet képeznek a kompletten kiépített hidraulika és elektromos rendszerrel. Mivel a berendezések személyeket emelnek, eleget kell tenni a személyemelés szigorú zuhanásvédelmi követelményeinek is. Az összes állványelemen ki van építve a végzendő munkákhoz szükséges energia (elektromos és préslevegő) csatlakozási lehetőség.
A légcsavarok számára megfelelő mobil nyílásokat kellett kialakítani
A megrendelésnél fontos követelmény volt a magas színvonalú funkcionális és ergonomikus kialakítás, melyet jól teljesítettünk. A próbaüzem után rendelés érkezett a második garnitúra állványrendszerre, melyet 2014 1. negyedévében helyezünk üzembe a helyszínen.
A repülőgépet sem lehet daru nélkül gyártani
A portugál OGMA repülőgépgyár többek között a brazil Embraer számára épít repülőgép törzselemeket. Az új gyártósorukhoz szállítottunk az év közepén speciális darukat, melyek az egyes törzselemeket emelik ki a gyártókészülékből és helyezik a gyártósor következő pozíciójába.
A daruk két futómacskás kivitelűek, melyek haladómozgása természetesen fokozatmentes. A futómacskák a STAHL legújabb fejlesztésű láncos emelőműveivel készültek. A daruk speciális himbák segítségével emelik a szabálytalan alakú terméket, melyet a technológiai igény szerint billenteni is tudnak.
AIRBUS A 330 törzselem gyártókészülék
Az A 330 utasszállító gép már 20 éve gyártott típusa az AIRBUS-nak. Mivel a kereslet még jelenleg sem csökken a típus iránt, a gyártó a régi gyártókészülékek lecseréléséről döntött. És ha már cserél, akkor egyúttal fejleszti is a gyártástechnológiát, a korábbinál nagyobb termelékenységű készülékcsalád kialakításával.
A GD a gyártókészülék legkritikusabb elemeinek, a „formázó” elemeknek a tervezésére és gyártására kapott megbízást. Ezek rögzítik a gyártás során a törzselem minden alkatrészét, azaz határozzák meg a géptörzs alakját.
A megrendelő által biztosított 3D-s modell alapján készítettük a gyártási dokumentációt és gyártottuk a készülékelemeket. A készülék elmeinek előszerelése és bemérése szintén a GD üzemében készült.
A teljes gyártókészülék, melynek formázó, pozícionáló elemeit a GD készítette
Minden pozicionáló elem ±0,2 mm-es pozíciótűréssel készült, melyet lézer trackeres beméréssel kellett igazolni.
A készülékelemek a bemérés után, kiszállításra várva
Javító állvány az AWACS gépekhez
Európában is működnek AWACS (korai légi ellenőrző és figyelő rendszer) repülőgépek. Ezek általában a Boeing 707 módosított kivitelű változatai. Időnként ezeket is kell vizsgálni és javítani, mely speciális állványokat igényel. A GD kapta feladatul, hogy a gépek farokszerkezetének vizsgálatára és javítására alkalmas állványt építsen és szállítson le a felhasználási helyszínre.
Az állvány mobil kivitelű, targoncával vontatható. A repülőgép farok-szerkezetét három szinten lehet elérni, így a függőleges vezérsík teljes felülete elérhető. A három munkaszint szerkezetileg egy egységet képez, melyet hidraulikus munkahengerekkel lehet 2500 mm-es lökettel emelni-süllyeszteni mindig a technológiailag szükséges magasságra.
A pódiumszintek középvonalában a mobil pódiumelemek széthúzhatók, majd pontosan illeszthetők a repülőgép szerkezethez. A teleszkópozó elemek mozgatása önzáró kézi működtetésű csavarorsó mechanikával történik.
A teljes szerkezet tűzihorganyzott és közúton szállítható méretű elemekre szerelhető szét. Helyszíni végleges összeszerelése 2014 januárban történik.